آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  بیماری   »   تاثیر ویروس کرونا بر بخش های مختلف بدن

تاثیر ویروس کرونا بر بخش های مختلف بدن

تاثیر ویروس کرونا بر بخش های مختلف بدن

ویروس کرونا اشخاص زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، خیلی از ما می دانیم که تاثیر اصلی این ویروس( تاثیر ویروس کرونا )بر روی ریه می باشد، ولی در مورد تاثیرات ویروس کرونا بر بخش های دیگر بدن اطلاعاتی نداریم که در ادامه به آنها اشاره می گردد.

تاثیر ویروس کرونا

تاثیر ویروس کرونا بر بخش های مختلف بدن

موارد زیادی هستند که هنوز در مورد ویروس کرونا جدید نمی دانیم. فعلا، این ویروس بیش از هزاران نفر را در سراسر جهان بیمار و جان بیش از دو هزار نفر را گرفته است. ولی یک نکته مشخص این می باشد که در موارد جدی، ویروس می تواند اثر ویرانگری بر بدن و نه تنها ریه ها داشته باشد.

در ادامه مطلب آنچه تابحال در مورد طریقه تاثیرگذاری ویروس کرونا جدید که به نام کووید-19 (COVID-19) معروف است بر بخش های مختلف بدن می دانیم، ارائه شده است.

تاثیر کووید-19 بر ریه ها

مثل دیگر بیماری های تنفسی از قبیل سارس، مرس و سرماخوردگی، کووید-19 یک بیماری تنفسی می باشد، از این رو، معمولا ابتدا ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم اولیه شامل تب، سرفه و تنگی نفس می باشند. این علائم می توانند طی دو روز یا تا 14 روز بعد از تماس با ویروس ظاهر گردند.

شدت کووید-19 از علائم خفیف یا بدون علائم تا شدید یا گاهی اوقات بیماری مرگبار متغیر است. داده های مربوط به بیش از 17 هزار مورد گزارش شده در چین نشان داده اند که 81 درصد موارد خفیف و بقیه آنها شدید یا بحرانی بوده اند.

به نظر می رسد که افراد مسن و آنهایی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید می باشند. این تغییرپذیری در نحوه تاثیر کووید-19 بر ریه ها نیز دیده می شود.

تاثیر ویروس کرونا

بعضی افراد ممکن است فقط دارای علائم تنفسی خفیف باشند، در شرایطی که بعضی دیگر به ذات الریه که البته زندگی فرد را تهدید نمی کند، مبتلا می گردند. بعضی افراد نیز با آسیب ریوی شدید روبرو می شوند.

به گفته دکتر لورا ایوانز، استادیار دانشگاه مرکز پزشکی واشنگتن در سیاتل، آنچه بیشتر در اشخاص به شدت بیمار ناشی از کووید-19 می بینیم، سندرم دیسترس تنفسی یا سندروم زجر تنفسی می باشد. این شرایط فقط به واسطه این ویروس رخ نمی دهد و رویدادهای گوناگونی می توانند محرک آن باشند که از آن جمله می توان به عفونت، تروما و سپسیس یا گندخونی اشاره نمود.

این شرایط به ریه ها آسیب می رسانند که به نشت مایع از رگ های خونی کوچک در ریه ها منجر می گردد. مایع در کیسه های هوایی ریه ها جمع می گردد و این شرایط انتقال اکسیژن از هوا به خون را برای ریه ها دشوار می کند.

در شرایطی که کمبود اطلاعات درمورد نوع آسیبی که به واسطه کووید-19 در ریه ها پیش می آید، هست، گزارشی جدید نشان داده است که آسیبی شبیه با آسیب ناشی از سارس و مرس رخ می دهد.

مطالعه ای جدید روی 138 بیمار بستری در بیمارستان برای کووید-19 نشان داده است که به طور متوسط افراد پنج روز بعد از ظاهر شدن علائم با دشواری در تنفس روبرو شده اند. سندرم دیسترس تنفسی نیز به طور میانگین هشت روز بعد از ظهور علائم شروع شده است.

روند درمان سندرم دیسترس تنفسی شامل استفاده از اکسیژن و تنفس مکانیکی با هدف جذب اکسیژن بیشتر در خون می گردد.

درمان خاصی برای سندرم دیسترس تنفسی نیست و کادر پزشکی طی این روند بیشترین کوشش خود را برای حمایت از بیمار انجام می دهد تا بدن بهبود یافته و سیستم ایمنی به رویدادهای زمینه ای رسیدگی نماید.

تاثیر ویروس کرونا

اندام های دیگر که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می گیرند

ریه ها اندام های اصلی هستند که کووید-19 بر آنها تاثیر می گذارد اما در موارد جدی قسمت های دیگر نیز می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.اختلال در عملکرد دیگر دستگاه های بدن در اشخاص به شدت بیمار نیز دیده می شود ولی این شرایط می تواند در هر عفونت جدی دیگری نیز اتفاق بیفتد.

این آسیب به اندام ها همیشه به صورت مستقیم ناشی از عفونت نیست ولی می تواند ناشی از واکنش بدن به عفونت باشد.

معده و روده ها

بعضی افراد مبتلا به کووید-19 علائم گوارشی مثل حالت تهوع یا اسهال را گزارش نموده اند اگرچه این علائم نسبت به مشکلات ریوی شیوع خیلی کمتری دارند.

در شرایطی که ویروس کرونا به نظر می رسد از طریق ریه ها آسان تر وارد بدن می شوند، امکان ورود آنها به روده ها نیز هست. در گذشته، ویروس های مسبب سارس و مرس در نمونه های بافت روده و مدفوع تشخیص داده شده بودند.

دو مطالعه جدید که یکی در New England Journal of Medicine و دیگری در medRxiv انتشار یافته است نیز نشان داده اند که نمونه های مدفوع بعضی افراد مبتلا به کووید-19 حاوی ویروس بوده است.تحقیقات در مورد امکان انتقال ویروس از مدفوع ادامه دارد.

قلب و رگ های خونی

ویروس کووید-19 می تواند بر قلب و رگ های خونی را نیز تاثیر بگذارد . این شرایط ممکن است خود را در قالب ریتم های نامنظم قلب، نرسیدن خون کافی به بافت ها یا فشار خون پایین که نیاز به مصرف دارو را سبب می شود نشان دهد.

ولی تابحال گزارشی درمورد این که ویروس به صورت مستقیم به قلب آسیب وارد می کند، وجود ندارد.

کبد و کلیه ها

وقتی که سلول های کبد ملتهب شده یا آسیب دیده اند، می توانند مقادیر بیش از حد معمول از آنزیم ها را در جریان خون ترشح نمایند. افزایش آنزیم های کبدی همیشه نشانه ای از بروز یک مشکل جدی نیست ولی این یافته آزمایشگاهی در اشخاص مبتلا به سارس یا مرس دیده شده بود.

گزارشی جدید نشانه های آسیب کبدی در یک مریض مبتلا به کووید-19 را نشان داده است. ولی پزشکان به این نکته اشاره کرده اند که مشخص نیست ویروس سبب آسیب شده یا داروهای مورد استفاده برای درمان بیمار.

بعضی افراد مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان دارای آسیب کلیوی حاد نیز بوده اند که بعضی اوقات به پیوند کلیه نیاز دارد. این اتفاق در مورد سارس و مرس نیز رخ داده بود.

طی دوران شیوع سارس، دانشمندان حتی ویروس مسبب این بیماری را در لوله های کوچک موجود در کلیه ها پیدا کرده بودند.

با این وجود، به گفته سازمان بهداشت جهانی، شواهد کمی وجود دارند که نشان می دهند ویروس مستقیما سبب آسیب کلیوی می شود.

به گفته دکتر جیمز چری، استاد دانشکده پزشکی گفن در دانشگاه یوسی‌ال‌ای، آسیب کلیوی ممکن است به واسطه تغییرات دیگری که هنگام عفونت ویروس کرونا رخ می دهد، شکل بگیرد.

وقتی که ذات الریه دارید، اکسیژن کمتری در بدن گردش می کند که این به کلیه ها می تواند آسیب برساند.

سیستم ایمنی

با ابتلا به هر نوع عفونت، سیستم ایمنی بدن با حمله به ویروس یا باکتری خارجی واکنش نشان می دهد. در شرایطی که این واکنش سیستم ایمنی می تواند به از بین بردن عفونت کمک نماید، گاهی اوقات می تواند سبب صدمات جانبی در بدن نیز گردد.

این می تواند در قالب یک واکنش التهابی شدید که گاهی اوقات “توفان سیتوکین” می نامند، رخ دهد. سلول های ایمنی سیتوکین ها را برای مبارزه با التهاب تولید می نمایند ولی اگر تعداد زیادی از آنها آزاد گردند، این شرایط می تواند سبب مشکلاتی در بدن شود.

خیلی از آسیب هایی ناشی از کووید-19 در بدن به واسطه شرایطی که “سندرم سپسیس” می گویند، رخ می دهد که از واکنش های ایمنی پیجیده  منشا می گیرد. این عفونت به خودی خود می تواند یک واکنش التهابی حاد در بدن ایجاد نماید و چنین شرایطی می تواند بر عمکلرد اندام های گوناگون تاثیر بگذارد.

نکته دیگر در مورد سیستم ایمنی این است که تابحال تقریبا هیچ موردی از کووید-19 در کودکان زیر 9 سال وجود نداشته است. دانشمندان درباره این که آیا کودکان به عفونت مبتلا نمی گردند یا علائم بیماری در آنها به اندازه ای خفیف است که کسی متوجه آن نمی شود، مطمئن نمی باشند.

به گفته دکتر چری، کودکان طی انواع دیگر عفونت ها از قبیل سرخک و عفونت های پنوموکوکی، بیماری با شدت کمتر نسبت به بزرگسالان را تجربه می نمایند. این ممکن است به خاطر این باشد که کودکان دارای واکنش ایمنی مستقیم می باشند، در شرایطی که افراد بزرگ‌تر گاهی اوقات می توانند واکنش بیش از حد سیستم ایمنی را تجربه کنند. این واکنش ایمنی بیش از حد است که طی عفونت ها سبب بروز بعضی از آسیب ها می گردد.

شواهدی از این اتفاق طی شیوع بیماری سارس وجود داشت و ممکن است در مورد کووید-19 نیز صدق کند.

امیدوارم از خواندن مقاله تاثیر ویروس کرونا بر بخش های مختلف بدن رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد( التون باخیش آذر) دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت می توانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهرمند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه