آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  مقالات   »   مشکلات مربوط به ضایعه نخاعی

مشکلات مربوط به ضایعه نخاعی

مشکلات مربوط به ضایعه نخاعی

تیم تحلیلی آلتین مد در این مقاله قصد داریم به مشکلات مربوط به ضایعه نخاعی بپردازیم امیدوارم با مطالعه این این مقاله اطلاعاتی هرچند ناچیز در مورد مشکلات مربوط به ضایعه نخاعی  بدست بیاورید در ادامه با مشکلاتی که افرادی که  داری ضایعه نخایی با ان روبرو هستند بازگو خواهد شد این مشکلات عبارتند از :

  • اتونومیک دیس رفلکسی
  •  افت فشار خون وضعیتی
  •  درد
  •  اسپاستی سیتی
  •  استخوان سازی نا به جا
  •  ترومبو آمبولی

اتونومیک دیس رفلکسی (autonomic dysreflexia) :

اتونومیک دیس رفلکسی (autonomic dysreflexia) ، سندرمی حاصل تخلیۀ رفلکس های نامتعادل سمپاتیک می باشد که در افراد با آسیب نخاعی بالای جریان سمپاتیک احشایی(T5- T6) رخ خواهد داد.این وضعیت ، یک فوریت پزشکی است که تشخیص و درمان فوری علائم ونشانه های آن به طور موثری از پیامدهای بسیار خطرناک فشارخون بالا جلوگیری خواهد کرد . افراد با ضایعه نخاعی ، مراقبین و شاغلین بخش پزشکی باید در مورد این سندرم و نحوه کنترل آن اطلاع کافی  داشته باشند.

 

مشکلات مربوط به ضایعه نخاعی

پاتوفیزیولوژی:

یک جریان ورودی حسی قوی (که الزاماً زیان آور نخواهد بود) در داخل طناب نخاعی از طریق اعصاب محیطی سالم منتقل خواهد شد. شایع ترین مکان هایی که این جریان از آنها منشأ می گیرد، مثانه و روده است. این ورودی حسی قوی در طناب نخاعی به سمت بالا می رود و سبب برانگیخته شدن حجم زیادی از جریان سریع رفلکسی سمپاتیک از اعصاب سمپاتیک ناحیه سینه ای کمری(thoracolumbar) خواهد شد.

برانگیخته شدن حجم زیادی از جریان سریع رفلکسی سمپاتیک از اعصاب سمپاتیک ناحیه سینه ای کمری باعث انقباض عروقی گسترده ، عمدتاً در عروق ساب دیافراگماتیک (یا احشایی) می گردد. بنابراین افزایش فشار خون شریانی محیطی رخخواهد  داد.  به واسطه گیرنده های فشار( baroreceptor ) قرار گرفته در ناحیه گردن و از طریق اعصاب جمجمه ای IX وX (واگ) ، مغز بحران افزایش فشار خون را تشخیص خواهد داد.

مغز برای توقف پیشرفت بحران افزایش فشارخون ، مبادرت به دو مانور می کند: اول ، مغز با ارسال ایمپالس های مهاری نزولی برای مسدود کردن جریان سری سمپاتیک تلاش می کند . این ایمپالس ها به علت آسیب نخاع در سطح T6 و بالاتر به بیشتر سطوح جریان سمپاتیک نمی رسند.ایمپالس های مهاری در آسیب طناب نخاعی بلوکه می شوند.

دوم ، مغز تلاش می کند با آهسته کردن ضربان قلب توسط عصب واگ سالم (پاراسمپاتیک) ، فشار خون محیطی را پایین بیاورد ، هرچند این برادی کاردی جبرانی ناکافی است و افزایش فشارخون ادامه می یابد.

به طور خلاصه ، در زیر سطح عصبی آسیب ، سمپاتیک غالب می شود و در بالای سطح عصبی آسیب ، پاراسمپاتیک فائق می آید و به محض برطرف شدن عامل محرک ، افزایش فشارخون رفلکسی رفع می شود. بیماران ضایعه نخاعی درخطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و پنومونی قرار دارند فلجی تنها یکی از مشکلات حادی است که بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی با آن مواجه خواهند بود .

به گزارش medicalxpress، مطالعه ای اخیرا بوسیله دکتر بیلر در دانشگاه Loyola و تحت عنوان “Systemic Complications of Spinal Cord Injury” به چاپ رسیده بود که برخی مشکلات دیگری که بیماران دچار آسیب نخاعی اشاره دارد.

وی در این مطالعه اشاره کرده است که بیماران ضایعه نخاعی درخطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پنومونی، لخته های خونی خطرناک، عملکرد نامناسب مثانه، روده و سیستم جنسی، زخم های بستر و دردهای مزمن و …قرار دارند.

طبق آمار این مطالعه بیش از  94 درصد بیماران مبتلا به آسیب نخاعی از درد مزمن رنج می برند.این دردها معمولا در اولین سال بعد از آسیب رخ می دهند و رفته رفته از شدت و میزان بروز آن ها کاسته می شود.این امر موجب می شود که بیماران از نظر احساسی نیز تحت تاثیر قرارگیرند و فعالیت های روزانه آن ها مختل شود.

شایع ترین دلایل آسیب های نخاعی را تصادفات وسایل نقلیه(46 درصد)، افتادن از بلندی(22درصد)، خشونت(16 درصد) و آسیب های ورزشی(12 درصد)تشکیل می دهند و مسمومیت الکلی نیز در 25 درصد همه آسیب های نخاعی نقش زیادی بازی می کند.هشتاد درصد آسیب های نخاعی در مردان 15 تا 35 سال رخ می دهد و 53 درصد این آسیب ها تتراپلژی سمت چپ( جزئی یا ملی در بازوها، پاها و تنه) و 42 درصد آن ها پاراپلژی چپ(فلجی جزئی و کلی پاها) است.آمارهای نشان می دهد که هزینه مربوط به درمان و نگهداری بیمار ضایعه نخاعی در سال اول بین 320000 تا 985000 دلار است و طی کل زندگی بیمار هزینه ای نزدیک به 5 میلیون دلار برای وی صرف می شود.در بین افرادی که دچار آسیب شدید شده اند،بیشترین میزان مرگ و میر در همان سال اول رخ می دهد و امید به زندگی برای این افراد نزدیک به 30 سال است.

به گزارش بنیان، همان طور که اشاره شد بعد از آسیب نخاعی، علاوه بر فلجی، پنومونی و مشکلات تنفسی از عوارض دیگر و شایع این مشکل است.هم چنین بیماران دچار مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی، ترومبوز و زخم های بستر و …نیز می شوند.

 

در بخش آخر این مطالعه دکتربیلر درمان های جدید برای آسیب های نخاعی مانند سلول های

بنیادی و سلول درمانی، ژن درمانی و تحریک الکتریکی را بسیار امیدوارکننده دانسته است.

 

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی راداشته باشید ممنون از اینکه به وب سایت  آلتین مد سر زدید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وبلاگ آلتین مد سر بزنید وهمچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که مارا از نظرات خود بهرمند سازید.

 

 

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه