آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  مراقبت از سالمندان و معلولین   »   معلولیت جسمی و حرکتی

معلولیت جسمی و حرکتی

معلولیت جسمی و حرکتی

معلولیت‌ ها بر اساس اختلالاتی که سبب به وجود آمدن آن‌ها می‌گردد به ۶ دسته مجزا طبقه بندی می‌شوند که عبارت‌اند اند از:

جسمی، حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، شنوایی، حسی بینایی و گفتاری. اشخاصی که دچار نقض عضو، فلج حرکتی و یا قطع عضو باشند را افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی می‌ گویند.

 

علل معلولیت‌های جسمی و حرکتی:

معلولیت‌های مادر زادی:

این دسته از معلولیت‌ها، معلولیت‌هایی می باشد که زمانی که نطفه در حال بسته شدن است رخ می دهد و به‌ صورت ژنتیکی قابل‌ انتقال می باشند.

راه‌های پیشگیری از معلولیت مادر زادی عبارت‌اند از:

پرهیز از ازدواج‌های فامیلی،  اجتناب از باردار شدن در سنین بالای ۳۵ و زیر ۱۸ سال، مراقبت‌های دوران بارداری و تغذیه صحیح مادر، مصرف ننمودن دارو در هنگام بارداری، اجتناب از در معرض اشعه قرار گرفتن، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و … .

معلولیت‌های اکتسابی:

معلولیت‌های اکتسابی به معلولیت‌هایی می گویند که شخص بعد از بدو تولد خود و در طول زندگی خود طی حوادثی که برایش پیش می آید بدان دچار می‌شود؛ مثل : آتش‌سوزی، تصادف، بلایا طبیعی، مسمومیت‌ها و … .

 

مهم‌ترین مشکلات معلولیت جسمی و حرکتی عبارتند از :

 

  • وجود نگرش‌های منفی در سطوح جامعه نسبت به این افراد

این قشر به‌ عنوان اشخاصی سربار و مزاحم تلقی می‌شوند که حتی توانایی انجام کارهای ساده را ندارند و به‌ عنوان نیروی نا کارامد با آن‌ها رفتار می‌گردد در صورتی‌ که بعضی از این اشخاص دچار معلولیت کمی می باشند و توانایی انجام کارهای زیادی را دارند.

 

  • بی‌توجهی کامل به افراد معلول در واگذاری مشاغل موردعلاقه آن‌ها

با وجود اینکه این دسته از اشخاص دارای معلولیتی می باشند و با سختی‌های بسیار و با عبور از فیلترهای موجود به مشاغل دلخواه خود دست می یابند با این‌حال نیز اشخاصی وجود دارند که سبب اختلال در کار آن‌ها می‌گردند در صورتی‌که خود آن‌ها علی‌رغم سالم بودن کم‌کاری می‌نمایند و وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند.

 

  • نبود سازمانی مقتدر جهت دفاع از معلولین

وجود سرپرستی قدرتمند و دلسوز برای حمایت از اشخاص معلول آرزوی قلبی آنها است در صورتی‌ که فقط سازمان دولتی که وظیفه حمایت از معلولین را دارد بهزیستی می باشد که بیشتر مشکلات معلولین به خود سازمان بهزیستی و عوامل انسانی آن مربوط ­ می‌گردد چه برسد به حمایت از افراد معلول عزیز کشورمان.

 

  • مشکلات روزمره افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اشخاص دارای معلولیت جسمی و حرکتی با آن روبرو  هستند حمل‌ونقل درون و برون‌شهری می باشد که نوع مشکلات با نوع و درجه معلولیت نسبت مستقیم دارد. عدم مناسب‌سازی محیط اطراف برای معلولین اعم از  بی آر تی، مترو، سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها و حتی مراکز خرید بزرگ، نبود آسانسور  همه ایستگاه‌های شهری همگی جزئی کوچک از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری هستند.

دیگر مشکلاتی که در بین معلولان عزیز رواج دارد نبود اشتغال برای آن‌ها می باشد. این نبود اشتغال برای معلولین به‌قدری دردناک و سخت می باشد که گاهی خانواده‌ها برای تأمین مخارج موردنیاز این عزیزان با مشکل  روبرو می‌شوند.

 

مشخصات کودکان  دارای معلولیت جسمی و حرکتی:

به‌ طورکلی کودکان معلول جسمی حرکتی به علت مشکلاتی که دارند موانعی را در امر آموزش تجربه می‌نمایند که این موضوع عزت‌ نفس و اعتماد به خود و رفتارهای مناسب هیجانی و اجتماعی را در آنها کاهش می‌دهد؛ پس معلمان گران‌قدر مهم‌ترین نقش را در مواجهه با کودکان معلول جسمی حرکتی دارند  زیرا  آنان هستند که باید با برنامه‌ای درست و با تکیه‌ بر آگاهی و دانش خود کودکان را به سوی موفقیت هدایت کنند.

ناتوانی جسمانی بر نگرش خود شخص و دیگران نسبت به بیمار اثرگذار می باشد. تأثیر ناتوانی در بعضی از جنبه‌های اجتماعی، تحصیلی و روانی قابل‌ملاحظه است.

 

تأثیر معلولیت بر وضعیت اجتماعی _ روانی:

تأثیری که معلولیت بر روی شخص می‌گذارد از نظر اجتماعی و روانی غیر قابل‌ انکار است زیرا معلولیت جدای از مشکلاتی که فرد در زندگی روزمره خود دارد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد نماید و  موجب سخت شدن زندگی برای افراد خانواده گردد. نتایج تحقیقات متعدد بیان‌کننده آن است که اشخاص معلول با آسیب‌ها و مشکلات متنوع اجتماعی، تحصیلی و شغلی روبرو  می باشند .

 

 

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد ( التون باخیش آذر) دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین می توانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت می توانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهرمند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه