آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  مراقبت از سالمندان و معلولین   »   باید و نبایدها و اصول روزه داری سالمندان در ماه رمضان

باید و نبایدها و اصول روزه داری سالمندان در ماه رمضان

باید و نبایدها و اصول روزه داری سالمندان در ماه رمضان

سالمندان و روزه داری

دوران سالمندی همراه با تغییر در نیاز های تغذیه ای بوده بطوریکه نیاز به انرژی در سالمندان کاهش یافته، نیاز های پروتئینی قدری افزایش و میزان نیاز به آب و مایعات حداقل 8- 6 لیوان می باشد. روزه داری در دوران سالمندی نیاز به ملاحظات و تمهیدات خاصی دارد که چنانچه مورد توجه قرار نگیرد می تواند تبعات ناگواری به همراه داشته باشد.

 

روزه سالمندان

روزه سالمندان

چند توصیه برای سالمندان روزه دار:

بیماران سالمند مبتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت، پر فشاری خون، اختلالات تیروئیدی و بیماری های اعصاب و روان با نظر پزشک معالج روزه بگیرند. پزشک معالج تنها فرد مجاز برای تغییر زمان مصرف دارو ها می باشد .

بهترین نوشیدنی برای افطار کردن شیر نیم گرم به همراه خرما و یا عسل می باشد. سرگیجه ناشی از افت فشار خون و کاهش قند خون در سالمندان می تواند منجر به سقوط و زمین خوردن گردد، لذا نیاز به مراقبت بیشتری دارند. با توجه به اینکه سالمندان کمتر احساس تشنگی می کنند و به نحوی سیستم ترموستات تشنگی آن ها خراب شده، جهت جلوگیری از کم آبی، مصرف آب و مایعات نبایستی بر اساس میزان تشنگی باشد. مصرف 8-6 لیوان آب، شیر، آب میوه و چایی از فاصله زمانی افطار تا سحر جهت جلوگیری از یبوست و کم آبی شدید توصیه می گردد.

در بیماری های قلبی و ریوی جهت گرفتن روزه و میزان نیاز به آب با پزشک معالج مشورت کنید. افت فشار خون در بعد از ظهر ها که همراه با ضعف، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و تعریق می باشد می تواند با افزایش مصرف مایعات، خنک شدن و استراحت کافی کاهش یابد. جهت جلوگیری از یبوست به علت کم آبی و تغییر در زمان و نوع تغذیه روزه داران سالمند سعی کنید از منابع غذایی فیبر دار مانند سبزیجات و میوه ها، غلات سبوس دار وحبوبات بیشتر استفاده گردد. جهت پیشگیری از مشکلات گوارشی از خوردن غذا های سرخ شده و چرب اجتناب گردد.

نوشیدن آب و چایی به میزان زیاد جهت جلوگیری از کم آبی در دقایق انتهایی و قبل از اذان صبح می تواند باعث نفخ معده و برگشت محتویات معده به مری گردد.مصرف زیاد قند های ساده و زود جذب مثل زولبیا و بامیه در سحر باعث ترشح بیشتر انسولین و کاهش قند خون در طول روز می گردد، لذا توصیه به مصرف خرما و میوه های شیرین بجای این شیرینی ها می گردد.

سالمندان و روزه داری

سالمندان و روزه داری

سرگیجه ناشی از افت فشار خون و کاهش قند خون در سالمندان می تواند منجر به سقوط و زمین خوردن می گردد لذا نیاز به مراقبت بیشتری می دارد.چای پررنگ، قهوه و کاکائو به علت دفع بیشتر آب از بدن در ماه مبارک رمضان توصیه نمی گردد. کم آبی می تواند باعث شدت یبوست درسالمندان گردد.

با توجه به فصل گرما و پیشگیری از گرما زدگی و کم آبی حتی الامکان از منزل خارج نشوند.انجام فعالیت های ورزشی و تحرک زیاد باعث تعریق بیشتر و کم آبی بدن می گردد لذا سعی شود میزانفعالیت ها کاهش یافته و از افطار تا سحر انجام گردد.با توجه به جذب کمتر و دفع بیشتر کلسیم در دوران سالمندی مصرف لبنیات کم چرب در وعده غذایی افطار و سحرتوصیه می گردد.به هیچ وجه سحری را از برنامه غذایی حذف نکنید. با عجله سحری نخورده و زمان کافی به آن اختصاص دهید و سعی کنید بعد از خوردن سحری قدری قدم بزنید. مصرف کربوهیدرات های دیر جذب مثل برنج، غلات، سیب زمینی در وعده غذایی سحر کمک به حفظ قند درطول روز می کند. خطرناک ترین عارضه روزه داری در بیماران دیابتی کاهش بیش از حد قند خون می باشد. لذا در صورتی که قندخون به کمتر از 50 رسید و یا علائم کاهش شدید قند (گیجی، عدم تمرکز، رنگ پریدگی، تعریق شدید، لرزش اندام ها ، اختلال دید و سیاهی رفتن …

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی راداشته باشید ممنون از اینکه به وب سایت آلتین مد سر زدید شما می توانید برای اطلاعات پزشکی و خواندن مقالات یشتر به سایت آلتین مد سر بزنید وهمچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد به بخش فروشگاه بروید و راهنمای کامل خرید تجهیزات پزشکی را نیز مطالعه بفرمایید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهره مند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه