آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  مقالات   »   مفصل و انواع مفصل

مفصل و انواع مفصل

 مفصل و انواع مفصل

به طور کلی محل اتصال دو استخوان به یکدیگر را مفصل می نامند. شاید به نظر شما مفصل قسمت چندان مهمی از بدن انسان نباشد، ولی اصول علمی بسیار دقیقی در آن رعایت شده است. اگر یک قهرمان وزنه برداری می تواند دویست کیلوگرم وزنه را روی دستش نگه دارد و هشت تکه استخوان مچ دست او از هم جدا نشود، به دلیل ارتباط محکم این استخوان ها در سطوح مفصلی است، و اگر فوتبالیستی با سرعت روی پاهای خود می دود و در حین دویدن با پا محکم به توپ ضربه می زند و استخوانهایش از هم جدا نمی شوند، علتش وضعیت عالی مفصل های پا است. اکنون به شگفتی های ساختمان مفصل توجه کنید و با انواع مفصل ها آشنا شوید:

 

 

مفصل‌ها انواع مختلفی دارند اما به طور کلی(نه جزئی) ميتوان آنها را به دو دسته تقسيم کرد:

دسته اول: مفصل‌هايي که حرکت زياد دارند، يعني دو استخوان مي‌توانند در محل اتصال تحرک زيادی داشته باشند،مانند: مفصل آرنج، زانو، مچ‌دست‌ها و پاها.
دسته دوم: مفصل‌هايی که حرکت بسيار مختصری دارند، مانند:مفصل‌های بين مهره‌ها. ساختمان اين دو نوع مفصل با يکديگر فرق دارد.

1)مفصل متحرک

بين دو استخوان فاصله کمي ‌وجود دارد که آن را حفره مفصلی مي‌نامند. يک ورقه نازک غضروف مفصلي، سطح مفصلی هر دو استخوان را مي‌پوشاند. يک کپسول از بافت همبند خيلی سفت که سطح داخلی آن نرم و لغزان است، مفصل را پوشانده است و رباط‌ های متعددی در داخل حفره مفصلي بين دو سر استخوان وجود دارد. رباط عبارت است از بافت همبند محکمي ‌که دو استخوان را به هم وصل مي‌کند. رباط و زردپی هر دو از طناب محکم‌ترند. اطراف کپسول مفصلي هم چند رباط قرار گرفته است. کپسول مفصلی و رباط‌ های درون مفصلي و بيرون مفصلی سبب مي‌شوند که استخوان‌ها محکم به يکديگر بچسبند و از هم جدا نشوند.

مفصل

مفصل

 

انواع مفاصل متحرک:

مفصل مسطح (لغزشی):

در اين نوع مفصل سطوح مفصلي كوچك، صاف و تخت است. ممكن است كمي‌محدب يا مقعر باشد. اين گونه مفصل‌ها سبب حركاتي مانند سرخوردن و لغزيدن مي‌شوند مانند مفصل بين استخوان‌های مچ دست و پا.

 

مفصل لغزنده:

در این مفاصل دو استخوان مجاور بصورت محدودی در کنار هم کمی میلغزند. این استخوان ها در محل مفصل به توسط رباط های بسیار قوی به هم متصل شده و حرکت کمی دارند مانند مفاصل بین استخوانچه های مچ دست و یا مفصل بین استخوان ساکروم و ایلیوم در لگن

 

مفصل لغزنده

مفصل لغزنده

 

مفصل لولايي:

در اين نوع مفصل سطوح مفصلی قرقره ای شكل و قرينه يكديگر است. حركت اين نوع مفصل مانند لولاي در به‌صورت باز و بسته شدن در يك صفحه حول يك محور صورت مي‌گيرد مثل مفصل آرنج و انگشتان.

 

 

مفصل لولایی

مفصل لولایی

 

مفصل زينی:

سطوح اين نوع مفصل مانند زين اسب است و سطوح مقعر هر يك درون هم فرو رفته اند مانند: مفصل مچ با كف دست.

 

مفصل زینی

مفصل زینی

 

مفصل گوی و كاسه‌ای:

سطوح مفصلی در اين نوع مفصل مانند گوی و کاسه است. اين مفصل حول محور خود در جهات مختلف مي‌چرخد مانند استخوان ران و لگن يا بازو و كتف.

 

مفصل گوی و کاسه ای

مفصل گوی و کاسه ای

 

 

مفصل محوری:

در این مفاصل یک استخوان حول محور مرکزی استخوان دیگر میچرخد مانند مفصل بین استخوان های زند زیرین و زبرین و یا مفصل بین مهره های اول و دوم گردن

مفصل محوری

مفصل محوری

2)مفصل غيرمتحرک(ثابت)

در اين نوع مفصل دو استخوان، حفره مفصلی وجود ندارد بلکه دو استخوان به وسيله بافت همبند محکم، غضروف، و يا استخوان به هم وصل شده‌اند.

در این میان،امروزه برخی از محققین و پزشکان،مفاصل را به سه گروه تقسیم کرده اند که گروه سوم«مفاصل نیمه متحرک»میباشد.اما هنوز میتوان آن ها را به دو گروه فوق نیز تقسیم کرد.(در صورت تقسیمات کلی)

لازم به ذکر است که تقسیمات سه گانه به نظم ذیل ذکر میشوند:

1)مفصل ثابت،غیر متحرک،یا رشته ای

2)مفاصل متحرک شش گانه

3)مفصل غیر متحرک(اولیه و ثانویه که برای درک ساده تر در اینجا بدان اشاره نکرده ایم.)

مفصل غیر متحرک

مفصل غیر متحرک

 

3)مفصل نيمه متحرک(غضروفی):

مفصلی را گويند که همه حرکات را به خوبي انجام نمي دهند و داراي کمی لغزندگی بر روي هم هستند و به کمک غضروف ها کنار هم قرار میگیرند،مانند مفاصل مهره های ستون فقرات

مفصل نیمه متحرک

مفصل نیمه متحرک

 

 

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه به وب سایت آلتین مد سر زدید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که مارا از نظرات خود بهرمند سازید

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه