آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  فیزیوتراپی   »   مگنت درمانی برای درد و اسپاسم عضلانی

مگنت درمانی برای درد و اسپاسم عضلانی

مگنت درمانی برای درد و اسپاسم عضلانی

مگنت درمانی یا آهنربادرمانی یا مغناطیس درمانی یکی از شیوه هایی است که در درمان درد ها و اسپاسم های عضلانی استفاده می شود.از لحاظ تاریخی مغناطیس در اوایل سال ۶۲۵ پیش از میلاد در نوشته های ارسطو مورد بحث قرار گرفت.

 

 

پس از آن دریانوردان متوجه شدند که سنگ های مغناطیسی که با عنوان سنگ آهنربا معروف بود، وقتی که از یک ریسمان آویزان شوند، بدون هیچ کمکی مثل یک قطب نما عمل می نمایند.

این سنگ ها با دقت زیادی در راستای شمال- جنوب قرار می گیرند و در نتیجه می توانند جهت حرکت کشتی ها را مشخص نمایند.

 

پیش زمینه مگنت تراپی

همه آهنرباها قطب های مثبت و منفی دارند. وقتی که قطب های مخالف آهن رباها در نزدیکی هم قرار می گیرد به هم می چسبند و وقتی که قطب های یکسان شان در کنار هم قرار می گیرند از یکدیگر دور می گردند.

کاربردهای پزشکی آهنرباها همچنان مورد بررسی امی باشد.

تا به حال بیش از یک بیلیون دلار آهنرباهای پزشکی بدون نسخه (OTC) در سراسر جهان فروخته شده است.

گاوس G واحد اندازه گیری میدان مغناطیسی می باشد. میدان مغناطیسی زمین در سطح آن حدود نیم گاوس است.

این گونه می گویند که قدرت آهنرباهای موجود در بازار چیزی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰۰ گاوس است.

یک آهنربای الکتریکی که در دستگاه MRI استفاده می گردد ۱۵۰۰۰ گاوس یا بیشتر قدرت دارد.

 

تحقیقات علمی درباره مگنت تراپی

تحقیقات بنیادی در مورد آهنربا نشان می دهند که زمانی یک آهنربا بر روی پوست قرار می گیرد، دیواره های مویرگ ها آرام می گردند و به این ترتیب امکان عبور جریان خون و اکسیژن بیشتری فراهم می گردد و مقدار بیشتری از پروستاگلاندین های انباشته شده که مسبب درد می باشند خارج می گردند.

از نظر تئوری این موارد موجب تسکین اسپاسم های عضلانی و در نتیجه درد می گردند.

از آنجا که انتقال درد به فعالیت الکتریکی در عصب و سلولهای ماهیچه نیاز دارد، آهنرباهایی که به شکلی مناسبی در کنار هم قرار می گیرند، می توانند جلوی این فعالیت الکتریکی را بگیرند یا در مواردی که جراحتی هست به روند بهبودی کمک نمایند.

از آهنرباها به صورت پیوسته و بدون وقفه می توان استفاده کرد( درمان استاتیک) یا ممکن است آنها همراه با دستکاری میدان مغناطیسی بکار برد (درمان با پالس).

یک متاآنالیز از آزمایشات بالینی انتشار یافته که تاثیر مگنت تراپی را در درمان درد مورد آزمایش قرار داده است، از نظر آماری هیچ فرق قابل توجه و روشنی را نشان نداد.

 

 

از ۲۹ مطالعه بررسی شده، ۹ مورد آزمایش های تصادفی کنترل شده پلاسیبو بودند که در آنان کاربرد آهنرباها در دردهای اسکلتی عضلانی بررسی گشته بود.
چهار مورد از این آزمایشات نشان دادند که درد به طور قابل توجه ای کاهش یافت ولی ارتباطی بین میزان این کاهش و قدرت آهنربای استفاده شده، مدت زمان استفاده از آن و محل جای گرفتن آهنربا ها دیده نشد.

از ۴ مطالعه ای که نتایج مثبتی را نشان می‌دادند، ۱ مورد آزمایش کوچکی بود که اثر مغناطیس درمانی را بر روی درد فیبرومیالژیا بررسی نموده بود.

در این آزمایش از یک تشک مغناطیسی ۱۱۰۰ گاوسی استفاده گشت.

به طور تصادفی به شرکت کنندگان یک تشک پلاسیبو یا یک تشک مغناطیسی دادند و آنان برای ۱۶ هفته بر روی این تشک ها ‌خوابیدند.

عملکرد فیزیکی، خستگی، درد ماهیچه، درد و کیفیت خواب این بیماران با استفاده از پرسشنامه  اثر فیبرومیالژیا مورد بررسی قرار می گرفت.

گروهی که از تشک مغناطیسی استفاده کرده بودند، در مقایسه با گروه پلاسیبو که تغییرات کمی داشتند یا هیچ تغییری در وضعیت شان ایجاد نشده بود، از لحاظ آماری بهبود قابل توجهی را در تمام ابعاد تجربه کردند.

مجموعه ۳۶ بیمار به طور تصادفی در یک آزمایش بالینی کوچک که از درمان با میدان های الکترومغناطیسی پالسی(PEMT) برای درمان درد مزمن پایین کمر استفاده شده بود، به دو گروه پلاسیبو و درمان باPEMT تقسیم گشتند.

مگنت درمانی برای آنان به مدت سه هفته و در هر هفته سه بار صورت گرفت.
بعد از آن شرایط بیماران برای ۴ هفته پیگیری گشت و از آنان خواسته شد که میزان دردشان را به صورت یک مقیاس عددی درجه بندی نمایند.

اشخاصی که در گروه درمانی بودند در طی طول ماه از نظر آماری کاهش قابل توجهی را در دردشان گزارش دادند.

آزمایش منحصر به فرد دیگری کارایی مغناطیس درمانی را در درمان درد لگنی دوره قاعدگی مورد ارزیابی قرار داد.

وسیله ای که در لباس زیر قرار داده میشد سبب می‌گشت که آهنرباها حتما با ناحیه لگن تماس داشته باشند.

در این آزمایش ۳۵ زن که سابقه قاعدگی دردناک در پرونده خود داشتند، به طور تصادفی به دو دسته تقسیم شدند.

به یکی از این دسته ها لباس هایی دادند که دارای یک آهنربای قوی بود و به دسته دیگر یک دستگاه پلاسیبو که نیروی مغناطیسی ضعیف تری داشت داده شد تا از دو روز پیش از شروع قاعدگی تا پایان دوره قاعدگی شان از آن استفاده نمایند.

نتایج کور (یا چشمی) که با پرسشنامه McGill Pain مورد ارزیابی قرار گرفت، کاهش زیادی را در درد دسته ای نشان داد که لباسی پوشیده بودند که آهنربای قوی داشت.

 

ایمنی مگنت تراپی

قرمزی پوست در تماس با آهن ربا در مورد مگنت تراپی،  گزارش شده است ولی در بیشتر موارد قرمزی طی ۲۴ ساعت بعد از برداشتن آن وسیله برطرف شده است.

بیمارانی که تنظیم کننده ضربان قلب، دفیبریلاتورهای اتوماتیک کاشته شده یا پمپهای انسولین دارند، نباید بدون مشورت با درمانگر خود از مگنت تراپی استفاده نمایند.

برخی از تولید کنندگان هشدار می‌دهند که آهنرباها در فارماکوکینتیک داروهای تراپوستی مانند پچ های درد می‌توانند اختلال ایجاد نماید.

اگرچه این تئوری ثابت نشده است ولی در نظر گرفتن آن ضروری می باشد.

 

خلاصه مگنت درمانی

مگنت درمانی هنوز خارج از حوزه روش های مبتنی بر شواهد است ولی حتی مطالعاتی که فواید آن را نشان نداده اند،  هیچ گونه مورد منفی را نتوانستند در مورد ایمنی آن نشان دهند.

در نتیجه متخصصان حوزه سلامت باید از اطلاعاتی که ارائه و منتشر می گردند،مطلع باشند تا به بیمارانشان کمک کنند تا تصمیم های آگاهانه ای را در مورد استفاده از مغناطیس درمانی بگیرند.

 

 

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد( التون باخیش آذر) دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهرمند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه