آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  مراقبت از سامندان و معلولین   »   وظایف دولت در قبال سالمندان

وظایف دولت در قبال سالمندان

وظایف دولت در قبال سالمندان

دولت در برابر سالمندان چه تکالیفی دارد؟

در معنای عام سالمندی عبور از مرز 60 سالگی است؛ اما سازمان بهداشت جهانی سالمندی را به این صورت تعریف می‌کند: سالمند جوان 60 تا 74 سال، سالمند میان‌سال 74 تا 90 سال و سالمند پیر 90سال به بالا.


طبق پیش‌بینــی ها ربع قرن دیگر جمعیت سالمندان به 2/1میلیــــارد نفر یعنی 14 درصد جمعیت جهان می‌رسد. افرادی که تعدادشان در ایران به 6 میلیون نفر رسیده است و نیاز به قوانین زیادی برای زندگی بهتر دارند .

دولت با اجرای برنامه های حمایتی در زمینه های پزشکی، بهداشتی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و بها دادن به این سرمایه های پنهان که در گذشته موجب تحول و پویایی کشور بوده اند می تواند زمینه حضور مستمر سالمندان را در جامعه فراهم کند.

با اجرای برنامه های حمایتی دولت، سالمندان استقلال مالی خواهند داشت و دیگر سر بار خانواده ها و فرزندانشان نمی شوند.

اکنون کشور دارای سهم بالایی از نسل جوان است و این امر در آینده باعث افزایش بازنشستگان و کهنسالان در جامعه می شود.

 

در حال حاضر یک منشور حمایتی برای آنان تدوین شد اما هنوز مراحل تصویب را طی می‌کند؛ اما قانونی به صراحت دولت را به ساماندهی و توانبخشی سالمندان مکلف ساخته است جزء  برنامه سوم توسعه است که در آن دولت با تصویب آیین‌نامه اجرایی تعدادی از دستگاهها را موظف کرده است تا در حوزه مأموریت ها و وظایف خود نیازهای سالمندان را شامل مراقبت، نگهداری، پوشش حمایتی، بیمه درمانی، تأمین مسکن، امنیت غذایی، آموزشهای عمومی، تربیت‌بدنی، امور فرهنگی و … را تأمین کنند.
قانون ملی سالمندان
سال 85 قانون ملی سالمندان برای ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی به سالمندان تدوین شد.
در این قانون برای حل مشکلات سالمندان و برای اجرای صحیح قوانین مربوط به آنان باید شورای ملی سالمندان تشکیل شود.
در  این قانون  سالمند تمام افراد 60 سال و بالاتر در نظر گرفته شده‌اند. هدف این قانون ساماندهی، بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت زندگی این افراد از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی عنوان شده است.
وظایف بهزیستی
در ماده 6 قانون تشکیل ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور مجاز است، مبالغی را به عنوان یارانه حق مراقبت و نگهداری سالمند در مراکز توانبخشی و نگهداری و منازل به صاحبان این مراکز در بخش غیردولتی و خانواده‌ها و دیگر افراد مراقبت کننده پرداخت کند.
 این هزینه باید برای مراقبت و نگهداری هر یک از سالمندان نیازمند در مراکز توانبخشی و نگهداری غیردولتی تا 75 درصد هزینه سرانه باشد. همچنین برابر ماده 7، سازمان بهزیستی کشور موظف است به منظور تشویق و ترغیب بخش غیردولتی به گسترش و ایجاد مراکز نگهداری و توانبخشی سالمندان از محل وجوه اداره شده‌ای که در لوایح بودجه سنواتی منظور می‌گردد، تسهیلات اعتبار قرض‌الحسنه جهت احداث یا خرید یا تأمین ودیعه اجاره ساختمان، تجهیز و راه‌اندازی مرکز تا میزان 90 درصد هزینه‌های موردنیاز در اختیار متقاضیان ایجاد مراکز مذکور قرار دهد.
وظایف ارگان های دیگر 
برابر همین قانونی سازمان بیمه خدمات درمانی مکلف است کلیه افراد سالمند قانون پوشش بیمه خدمات درمانی از محل اعتباراتی که در لوایح بودجه سنواتی برای آنان منظور می‌گردد، تحت پوشش بیمه درمان درآورد.
همچنین وزارت مسکن و شهرسازی باید برای کمک به تأمین مسکن سالمندان نیازمند فاقد مسکن اقدام کند و خانه‌ای برای آنها فراهم کند. در این بین شهرداریها، سازمانها و کانونهای بازنشستگی موظف به حمایتهای مالی از سالمندان هستند.
برای تأمین امنیت غذایی سالمندان نیز وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بازرگانی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلفند برای ارتقای سواد تغذیه‌ای، تعیین الگوی مصرف، در دسترس قرار دادن مواد غذایی موردنیاز و بهبود قدرت خرید سالمندان اقدام کنند.
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم باید برای تکریم مقام سالمند، ایجاد نگرش مثبت در سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم مشتمل بر توصیه‌های تغذیه‌ای، ورزشی، بهداشت روان و غیره به سالمندان و با هماهنگی دبیرخانه شورای یادشده برنامه‌های لازم را تهیه و پخش کند.
این قانون 23 ماده دارد که در ماده آخر آمده است؛ اعتبار موردنیاز برای اجرای مفاد این آیین‌نامه علاوه بر اعتباراتی که تا کنون در بودجه سالانه برای دستگاههای ارائه‌دهنده خدمات لازم به سالمندان پیش‌بینی‌شده است، از محل اعتبارات ویژه‌ای که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تحت عنوان برنامه‌های ساماندهی سالمندان در ذیل ردیفهای اعتباری دستگاههای ذی‌ربط یا در ردیف مستقل برای برنامه‌های جدید در لوایح بودجه سنواتی منظور می‌نماید، تأمین و پرداخت می‌شود.

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهرمند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه