آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  مقالات   »   کار درمانی در بیماران نورولوژی

کار درمانی در بیماران نورولوژی

کار درمانی در بیماران نورولوژی


اختلالات نورولوژیک به معنای بروز مشکل در عملکرد مغز, نخاع, سلول های عصبی و سایر سلول های رابط این اعضا می باشد. بروز اختلال در عملکرد مغز, نخاع و سلول های عصبی منجر به ایجاد بیماری هایی نظیر سکته ی مغزی, آلزایمر, پارکینسون, دمانس یا زوال عقلی, MS, ضربه های مغزی و سایر اختلالات عصبی مربوط به سیستم عصبی می شود.

به دنبال ایجاد یک اختلال نورولوژیک نظیر موارد ذکر شده, مهم ترین مداخله ی درمانی , توانبخشی و انواع کاردرمانی برای آن قسمت از اعضا بدن می باشد که بعد از ایجاد این اختلال توانایی و عملکرد صحیح خود را از دست داده و اهداف این مداخلات کاردرمانی بازگرداندن قدرت این اعضا به حالت سابق برای انجام صحیح وظایف خود می باشد.

مراجعانی هستند که در پی اختلالات سیستم عصبی مرکزی (C.N.S) دچار ناتوانی یا کم توانی جسمی، ذهنی و روانی می شوند و برای توانبخشی به کلینیکهای کاردرمانی نورولوژی ارجاع داده می شوند. شایعترین بیماری هایی که به کلینیک کاردرمانی نورولوژی ارجاع داده می شوند عبارتند از: ضایعات نخاعی – اختلالات مخچه ای – بیماریهای نورون محرکه فوقانی(U.M.N) همانند سکته مغزی (CVA) و ضایعات به سر (TBI) – بیماریهای نورون محرکه تحتانی (L.M.N) همانند سندرم گیلن باره، پولیومیلیت و پست پولیومیلیت و ضایعات اعصاب محیطی– بیماریهای دژنرایتو پیشرونده سیستم عصبی مرکزی همانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، آلزایمر و آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس (ALS) و هانتینگتون و غیره…

در جلسات کاردرمانی و توانبخشی تلاش بر این است که با استفاده از مدرن ترین ابزار و آگاهی های علمی امکان تقویت توانایی های بیمار فراهم شده و با تمرکز بر ضعف های به وجود آمده بر اثر اختلالات نورولوژیک بهبودی سلامت جسمانی و روانی بیمار فراهم گردد.

اهداف کار درمانی در این مراجعان از اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تشکیل می شود.

اهداف بلند مدت شامل استقلال در فعالیتهای روزمره زندگی (ADLs)، استقلال در فعالیتهای روزمره ابزاری (IADLs) و مشارکت اجتماعی می باشد.
اهداف کوتاه مدت نیز براساس ارزیاببیهای انجام شده برنامه ریزی می شوند. ارزیابیها براساس شرایط مراجع شامل ارزیابیهای تون عضلانی، کوتاهی های عضلانی، ارزیابیهای عملکردی، ارزیابی فعالیتهای رزومره زندگی، فعالیتهای روزمره زندگی ابزاری، تعادل، ارزیابی خستگی، ارزیابی وضعیت شناختی و ارزیابی منزل، و …می شوند. مداخلات نیز براساس اهداف کوتاه مدت با نگرش به اهداف بلند مدت طراحی می گردد که عمدتا با بهره گیری از تکنیکهای حرکت درمانی بوبت، برانستروم، PNF و کنترل حرکتی می باشند. هدف نهایی برنامه های کاردرمانی در کلینیک نورولوژی استقلال مراجع در فعالیتهای روزمره زندگی است. البته با توجه به نیاز مراجع، کاردرمانگران وسایل کمکی برای بهبود وضعیت استقلال فرد تجویز می­نمایند.
مراجع معمولا از طریق پزشک متخصص نورولوژی و یا سایر اعضای تیم توانبخشی، به بخش کاردرمانی ارجاع داده می­شود.

اهداف کاردرمانی در بیماران نورولوژیک

آموزش فعالیتهای روزمره زندگی
آموزش فعالیتهای روزمره زندگی ابزاری
کنترل تعادل در وضعیتهای نشسته، ایستاده
جلوگیری از کانتراکچر و حفظ دامنه حرکتی اکتیو و پسیو و وضعیت دهی صحیح اندام ها در طول روز و شب
تجویز اسپلینت و وسایل کمکی دیگر
تسهیل عملکرد حرکتی ظریف در اندام فوقانی
تسهیل عملکرد حرکتی درشت
ارتقا سطح شناختی و تسهیل فعالیتهای شناختی در جهت بهبود عملکرد روزانه مراجع
آموزش تکنیکهای ذخیره سازی انرژی به بیمارانی که دچار خستگی هستند.

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهرمند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه