آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  توانبخشیفیزیوتراپی   »   نقش فیزیوتراپی در بهبود سرطان

نقش فیزیوتراپی در بهبود سرطان

نقش فیزیوتراپی در بهبود سرطان

استقامت و انرژی، توانبخشی را برای بازیابی قدرت، در برنامه درمانی سرطان بگنجانید. در این مقاله به نفش فیزیوتراپی در بهبود سرطان می پردازیم. ممکن است برای کسی که تحت درمان های سرطان قرار می گیرد، فیزیوتراپی نخستین حوزه از مراقبت‌های سلامت نباشد که به ذهن او می رسد.

 

 

درمان های ابتدایی سرطان توسط متخصص سرطان، رادیولوژیست، پرستاران و جراحان انجام می گردد. واقعیت این است که در حیطه سلامت، آنان درمانگران اصلی در درمان و کنترل سرطان می باشند.

ولی باید نقش فیزیوتراپی را نیز در روند بهیود سرطان در نظر گرفت. توانبخشی سرطان، به دلیل تعداد اشخاصی که از سرطان جان سالم به در می برند، یک زمینه در حال رشد در حوزه پزشکی می باشد.

به خاطر پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی پزشکی، درمان و تشخیص زودهنگام، تعداد زیادتری از اشخاص سرطان را شکست می‌دهند.

  بر اساس تحقیقات اخیر نرخ ۵ سال زنده ماندن بعد از ابتلا به همه انواع سرطان هایی که تشخیص آنها بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ انجام شده است، ۶۸ درصد بوده است. این میزان از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷، ۲۰ درصد بیشتر شده است.

درضمن تخمین زده شده است که بیش از ۱۳ میلیون آمریکایی دارای سابقه ابتلا به سرطان بودند و انتظار می‌رفته است که در سال های آتی این تعداد افزایش بیابد. این به آن معناست که تعداد اشخاصی که سرطان را شکست می‌دهند در حال افزایش می باشد.

با افزایش تعداد نجات یافتگان سرطان استراتژی های ریکاوری بیشتری لازم خواهد بود.

عوارض درمان های سرطان

درمان سرطان یک دوره طاقت فرسا می باشد که خیلی از اشخاص  را ضعیف و خسته می کند و سیستم ایمنی آنها را در معرض خطر می گذارد. حتی بیرون آمدن از رختخواب برای آنها کاری   می تواند مشکل و ترسناک باشد، چه برسد به ورزش نمودن در باشگاه یا بازی کردن با نوه ها در پارک.

این موقع مرحله‌ای می باشد که می‌تواند یک فیزیوتراپیست به کمک شخص بیاید. علی رغم پیشرفت های انجام شده در درمان های پزشکی، اشخاص که که تحت درمان های سرطان قرار می گیرند معمولاً در هنگام درمان و بعد از آن محدودیت های فیزیکی زیادی را تجربه می نمایند. این محدودیت ها  خستگی ناشی از سرطان (CRF)، درد، آسیب عصبی، ادم لنفاوی، از دست رفتن آمادگی جسمانی و همچنین بی اختیاری ادرار  را شامل می شود ولی محدود به این موارد نمی شود.

شواهد معتبری در باره تایید تاثیر مدیریت محافظه کارانه این اختلالات از طریق فیزیوتراپی هست. از آنجا که هر شخص اختلالات گوناگونی را موقع درمان سرطان و بعد از آن تجربه می کند، مهم است که برای تمرکز بر دوره توانبخشی ارزیابی های فردی انجام گرد.

فیزیوتراپی به اختلالات معمول ناشی از سرطان  می تواند رسیدگی کند، مانند:

ادم لنفاوی

مدیریت موثر ادم لنفاوی بوسیله تخلیه مایع لنف با دست، دامنه ای از تمرین های حرکتی، تمرین های ایروبیک و بستن بانداژ مخصوص مشکلات لنفاوی انجام می گردد.

خستگی ناشی از سرطان (CRF)

مشخص شده است که تمرین های شخصی ایروبیک، تمرین های قدرتی و تمرینهای مخصوص مدیریت عملکرد، تاثیرات خستگی ناشی از سرطان را در هنگام درمان سرطان و بعد از آن کاهش می‌دهند.

درد

استراتژی های فراوانی برای تسکین درد هست که شدت و تکرار درد را بعد از درمان سرطان کاهش می دهند.

استراتژی های درمانی که به این منظور به کار می روند شامل موبیلیزیشن بافت نرم، ماساژ درمانی، استفاده از عوامل برانگیزنده واکنش با هدف درمان، کشش های درمانی و تقویت می باشد.

نوروپاتی محیطی

نجات یافتگان سرطان بیشتر دچار نوروپاتی محیطی می گردند که مربوط به عملکرد غیر طبیعی عصب می باشد و به صورت درد، بی‌حسی یا سوزش می‌تواند تجربه شود.

فیزیوتراپی به بهبود عملکرد عصب یا جبران اختلال در عملکرد عصب می تواند کمک نماید.

از دست رفتن آمادگی جسمانی

بازسازی استقامت برای انجام فعالیت ها و عملکرد قلب و عروق در هنگام درمان و بعد  از آن می تواند مشکل باشد.

یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند تمرین های استقامتی قلب و عروق را آموزش دهد و بر انجام آنها نظارت نماید.

عارضه های مرتبط با دستگاه تناسلی و ادراری

برای مردانی که به دلیل سرطان پروستات تحت درمان قرار می گیرند و برای زنانی که به علت سرطان تخمدان یا مثانه تحت درمان قرار می گیرند، بی اختیاری ادرار و اختلال در عملکرد جنسی موارد شایعی می باشد. یک فیزیوتراپیست ماهر به منظور بهبود مشکل بی اختیاری ادرار و کاهش درد مرتبط با عملکرد جنسی،  می‌تواند به بازسازی قدرت عضلات کف لگن کمک نماید.

در یک مطالعه جدید که در آپریل ۲۰۱۵ در ژورنال Physical Therapy انتشار یافت، محققان دریافتند که خدمات فیزیوتراپی معمولاً بیشتر برای اشخاصی که سرطان های پستان و دستگاه تناسلی ادراری را پشت سر گذاشته اند استفاده می گردد.

تحقیق گران برای پیدا کردن ویژگی های بیماران مبتلا به سرطانی که برای انجام سرپایی درمان های فیزیکی و شیوه های بالینی دیگر ارجاع داده شده بودند، به جستجو پرداختند.

در دوره ای بیشتر از دو سال، داده های مرتبط با ۴۱۸ بیمار تجزیه و تحلیل گشت. سرطان های پستان و دستگاه ادراری تناسلی رایج ترین انواع سرطان در نمونه آنها بود.

رایج ترین اختلالات، از دست رفتن قدرت و اختلال در عملکرد بافت نرم بود. ادم لنفاوی رایج ترین مشکل اشخاص مبتلا به سرطان پستان و شایع ترین شکایت اشخاصی بود که سرطان های دستگاه ادراری تناسلی داشتند.

آنان در ضمن اشاره کردند که درد و خستگی زیاد در بین افرادی که پرتو درمانی انجام داده بودند رایج بوده است.

این مطالعه نشان می دهد که نقش فیزیوتراپی در بهبود سرطان برای اشخاصی موثر بوده که سرطان را پشت سر گذاشته اند،مخصوصا سرطان سینه و دستگاه ادراری تناسلی؛ولی این مطالعه در ضمن نشان می دهد که درصد فراوانی از نجات یافتگان سرطان به دنبال خدمات توانبخشی نمی روند حتی اگر احتمالاً آن را تا حد زیادی سودمند بدانند.

خبر خوب این است که هیچ وقت برای استفاده از خدمات توانبخشی برای ریکاوری بعد از سرطان دیر نیست. اگر متوجه شدید که در انجام فعالیت های روزانه یا داشتن استقلال سابق در کارها دچار مشکل  گشنه اید به دنبال یک متخصص توانبخشی بروید و انرژی خود را بازیابی نمایید.

امیدوارم از خواندن مقاله نقش فیزیوتراپی در بهبود سرطان رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد( التون باخیش آذر) دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که ما را از نظرات خود بهرمند سازید.

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه