آلتین مد

توانبخشی فیزیوتراپی تجهیزات کمکی معلولین وسالمندان

خانه  »  فیزیوتراپی   »   هیدرو تراپی و تجهیزات مرتبط به آن

هیدرو تراپی و تجهیزات مرتبط به آن

هیدرو تراپی و تجهیزات مرتبط به آن

هیدرو تراپی استفاده از آب برای احیای، حفظ و تنظیم سلامت است. درمان ها شامل حمام بخار، سونا و فشرده داغ و سرد و موارد دیگر . آب در اشکال مختلف مانند بخار، مایع یا یخ استفاده می شود.

 

بسیاری از افراد از روش آب درمانی به روش های مختلف استفاده می کنند و می تواند توسط یک فرد حرفه ای در خانه انجام شود.
هیدروتراپی استفاده از آب برای درمان بیماری یا حفظ سلامتی است. تئوری پشت آن این است که آب دارای خواص بسیاری است که توانایی التیام دادن را دارد:
– آب می تواند حرارت و انرژی را ذخیره و حمل کند.
– آب می تواند سایر مواد مانند مواد معدنی و نمک را از بین ببرد.
– آب نمی تواند به شما آسیب برساند، حتی اگر شما به محیط اطراف خود حساس هستید.
– آب در اشکال مختلف مانند یخ، مایع یا بخار یافت می شود. یخ ممکن است برای خنک شدن مورد استفاده قرار گیرد، مایع در حمام و فشرده سازی در فشار یا دمای متفاوت استفاده می شود و بخار در حمام بخار و یا هنگام تنفس استفاده می شود
– آب می تواند به جریان خون کمک کند.
– آب اثر محافظتی، آرامش بخش و آرامش بخش بر روی افراد دارد، چه در حمام، دوش، اسپری و یا در فشرده سازی.
ورزش در آب باعث می شود که وزن یک مفصل دردناک را کاهش دهد و همچنین مقاومت ایجاد کند.

چرا به هیدروتراپی رجوع می شود؟

مردم برای درمان بسیاری از بیماری ها ، از جمله آکنه، از هیدروتراپی استفاده می کنند؛ آرتروز؛ سرماخوردگی افسردگی؛ سردرد مشکلات معده؛ مشکلات مفصلی، عضلانی و عصبی؛ اختلالات خواب؛ و استرس. مردم نیز از آن برای آرامش و حفظ سلامت استفاده می کنند.
همچنین می توانید هیدروتراپی را برای کاهش یا کاهش درد ناگهانی یا طولانی مدت استفاده کنید.

آیا هیدروتراپی ایمن است؟

اگر درمان به درستی انجام شود، آب آشامیدنی به طور کلی ایمن است. افراد مختلف ممکن است با طول و شدت درمان متفاوت باشند. بعضی افراد ممکن است سردرد، درد، مشکلات خواب، حالت تهوع، کم خونی و ضعف داشته باشند.
قبل از انجام هیدروتراپی، باید وضعیت جسمی و تاریخ پزشکی خود را با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در میان بگذارید.
اگر از یک درمان جایگزین استفاده می کنید یا درمان جایگزین را با درمان های معمول پزشکی خود ترکیب می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است بیمار نتواند از درمان معمول پزشکی خود استفاده کند و تنها در درمان جایگزین استفاده شود.

تاریخچه هیدروتراپی چیست؟

اسپا، چشمه های آب گرم و حمام ها برای اهداف بهداشتی در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته اند. از حمام های روم تا عرقیات بومی آمریکایی، فرهنگ هایی مانند مصری ها، یونانی ها، چینی ها و ژاپنی ها مدت ها طول کشید تا استفاده از آب درمانی را با استفاده از حمام برای جلوگیری از بیماری ها شناخته شد.
در قرن نوزدهم، راهبان باواریا بسیاری از تکنیک هایی را که امروزه استفاده می شود، فرموله شده و ادعا می کنند که بیمارانش پس از فرو رفتن به رودخانه های سرد ۲-۳ بار در هفته درمان می شوند.
هیدروتراپی جزء مهم ناتووپاتی است و در چند دهه گذشته به طور فزاینده ای محبوب شده است.

اصول هیدروتراپی چیست؟

آب درمانی مبتنی بر مفهوم است که آب توانایی تغییر جریان خون و احیای سلامت را دارد. دما در این فرآیند نقش مهمی ایفا می کند و بیماری های مختلف را می توان با استفاده از روش های مختلف تحت کنترل قرار داد.
آب سرد بدن را با تحرک عروق خونی و محدود کردن جریان خون برای کاهش التهاب تحریک می کند. همچنین خون را به سمت ارگان های داخلی می فرستد تا کارایی آنها را بیشتر کند.
آب گرم بدن را از طریق انقباض عروق خونی، افزایش جریان خون و ارسال آن به پوست و عضلات به منظور کاهش سفتی، آرام می کند.
استفاده از آب گرم و سرد و یا به طور متناوب در روش های هیدروتراپی رایج است و گفته می شود که عملکرد هورمونی را افزایش می دهد، گردش خون را بهبود می بخشد و عملكرد ارگان را فعال می كند.
بعضی از اعمال، ذهن و بدن را با آب ماساژ داده و باعث تحریک گیرنده های لمسی بر روی پوست می شوند.

چه اتفاقی در یک جلسه هیدروتراپی انجام می شود؟

متخصصین و پزشکان فیزیوتراپی از آب درمانی در اسپا، درمانگاه و بیمارستان استفاده می کنند، اگر چه بسیاری از درمان ها را می توان در خانه انجام داد. درمان های مختلفی برای بسیاری از شرایط مختلف وجود دارد و پزشک قبل از درمان، روش درست را با ارزیابی سریع و مشاوره تعیین می کند.

برخی از درمان های معمول چیست؟

حوله ای به صورت فشرده که در آب گرم یا سرد خیس می شود و سپس روی یک قسمت خاص بدن قرار می گیرد. کمپرس سرد باعث تورم و درمان سردردها و تب می شود. کمپرس داغ باعث تشویق جریان خون، عفونت می شوند و عضلات را سفت و درد را آرام می کنند.
جت های با قدرت بالا – جت های مستقیم در آب گرم را در یک قسمت از بدن به مدت ۲-۳ دقیقه قرار می دهند تا عملکرد و گردش خون را افزایش دهد.
حمام گرم – بیشتر بدن در آب گرم تا دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت قرار میگیرد و علائم آرتروز را کاهش می دهد، آرامش ماهیچه های تنگ و درد عضلات را تسکین می بخشد.
درمان های دریایی – درمان های دریایی و جلبک دریایی به دلیل سطح بالای مواد معدنی، به ویژه ید، در درمانی دریایی هستند. درمان با استفاده از جت ها، حمام ها یا پیچ و تاب ها، بدن را شفا می دهد و پاک می کند. این روش ها در درمان آرتروز، بی خوابی، درماتیت، علائم یائسگی، روماتیسم و کمک به کاهش وزن موثر است.
حمام سیتز – یک حمام سوپاپ می آید از طب محلی اروپا، و شامل دو حمام از درجه حرارت های مختلف است. لگن در یک حمام غوطه ور است، در حالیکه انتهای پاها غوطه ور هستند. این درمان در درمان هموروئید، مشکلات قاعدگی، بی اختیاری و مسائل روده مفید است.
اتاق بخار – بخار به دمای بالا و با هوای مرطوب پر می شود. بخار در ناخالصی های بدن آزاد می شود و باعث می شود که آب بدن از بین برود.
سونا – مانند اتاق بخار، اما عموما خشک و غیر مرطوب است. آنها همچنین سیستم عرق کردن را برای سم زدایی و استراحت بدن ایجاد می کنند.
حمام گرداب – غوطه ور کردن بدن در یک حمام حباب تحت فشار، استرس را کاهش می دهد، زخم های پوست / زخم های آلوده را بهبود می بخشد و می تواند برای سوختگی مفید باشد.
wraps: شامل ورق سرد و مرطوب است که در اطراف بدن پیچیده شده و با حوله های خشک و پتو های گرم پوشانده شده است. بدن با ورق سرد، سم زدایی شده با حوله های خشک تحریک می شود و با پتو های گرم آرام می شود. این روش برای تب، سم زدایی از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، درمان سرماخوردگی و درمان اختلالات پوست مفید است.

چه کسانی می تواند از هیدروتراپی بهره مند شود؟

هر کسی می تواند از طیف وسیعی از درمان های آب درمانی استفاده کند، اینکه آیا بعد از یک روز استرس زا، یک حمام گرم برای تفریح استفاده کنید، از یک بسته یخ روی مچ پا استفاده کنید یا به یک آبپاش برای یک وضعیت پزشکی خاص استفاده نمایید بسیار مفید می باشد.

تکنیک های اخیر :

کریوتراپی، غوطه وری آب سرد و یا حمام یخ یک فرم جدید هیدروتراپی است که توسط جراحان فیزیوتراپی، وسایل پزشکی ورزشی و کلینیک های توانبخشی استفاده می شود. طرفداران ادعا می کنند که باعث بهبود بازده جریان خون و ضایعات تخریب سلولی به سیستم لنفاوی و بازیافت کارآمد تر می شود.
با تغییر دما، یا در یک مخزن دوش یا مکمل، استفاده از گرم و سرد در همان جلسه ترکیب می شود. طرفداران ادعای بهبود در سیستم گردش خون و تخلیه لنفاوی را دارند . شواهد تجربی نشان می دهد که آب درمانی باعث کاهش آسیب در مراحل حاد می شود با تحریک جریان خون و کاهش تورم می شود.

مزایای آب شیرین :

هیدروتراپی می تواند در درمان بسیاری از انواع مختلف بافت نرم و آسیب استخوان و همچنین شرایط عصبی-عضلانی مثل دیستروفی عضلانی مفید باشد.

مزایای هیدروتراپی عبارتند از

– مسکن درد
– کاهش اسپاسم عضلانی
– افزایش دامنه حرکتی حرکتی
– تقویت عضلات ضعیف
– افزایش گردش خون
– بهبود تعادل و هماهنگی
– ریکاوری کردن عضلات فلج
به دلیل شناور بودن در آب، هیدروتراپی به بسیاری از افراد اجازه می دهد تا ورزش کنند، در صورتی در زمین قادر به انجام این کار نبودند . اثر این افزایش شناوری و کاهش نیروی گرانشی بدان معنی است که تنش و وزن کمتری بر روی مفصل مانند زانو و باسن وجود دارد و بسیاری از حرکات را می توانند در انجام دهند در حالیکه قبلا در حالت عادی قادر به انجام آن نبودند.
استفاده از آب :
آب برای شرایط زیر مفید است:
آرتریت – هر دو آرتروز و آرتریت روماتوئید.
درد پشت
شرایط اسکلتی-عضلانی مانند شانه های یخ زده، اسپری های مچ پا و کشاله ران و غیره
پس از جراحی برای شرایطی مانند جایگزینی زانو، جایگزینی بافت، بازسازی و غیره
فیبرومیالژیا
شرایط عصبی، از جمله دیستروفی عضلانی، فلج مغزی، مولتیپل اسکلروز، بیماری پارکینسون و غیره
پس از سکته مغزی یا آسیب سر
درگیری ها

درچه شرایطی هیدروتراپی توصیه نمی شود:

۱- التهاب – جراحات حاد که در آن قرمزی و گرما هنوز هم وجود دارد برای درمان آبرسانی توصیه نمی شود.
۲- تب – گرم شدن کلی بدن توصیه نمی شود اگر دما وجود داشته باشد.
۳- بیماری قلبی – افزایش جریان خون ممکن است فشار روی قلب داشته باشد.
۴- فشار خون بالا (فشار خون بالا) – همانطور که در بالا ذکر شد.
۵- شرایط عروق – افزایش گردش خون توصیه نمی شود.
۶- مشکلات کلیوی
۷- سرطان
۸- خونریزی

تمرینات برای هیدروتراپی:

انواع مختلفی از ورزش وجود دارد که می تواند در آب انجام شود و شکل ورزش تجویز شده متفاوت خواهد بود، به خاطر آسیب یا وضعیت بیمار، توانایی و امکانات و یا تجهیزات تمرینات متفاوت خواهد بود.

فرم هیدروتراپی:

هیدروتراپی می توانید با شناور شدن در آب و افزایش دما و خواص آرامش، به طور کامل، جلسات تمرین شدید استفاده کنید. فرم هیدروتراپی مورد استفاده به طور کامل به فردی که می خواهند انجام دهد، بستگی دارد.
بسیاری از تمرینات مبتنی بر زمین را می توان در آب استفاده کرد. پیاده روی در استخر به دلیل شناور شدن ساده تر است. برخی از امکانات حتی ممکن است تردمیل های زیر آب را داشته باشند! تمرینات دیگر مانند و نیز ساده تر است.
یک روش هیدروتراپی به روش حلقه شناخته شده است. این یک روش ریکاوری عضلانی است که در آن بیمار شناور شده و الگوهای خاصی از مقاومت، استقامت، کشش، آرامش، دامنه حرکت و کاهش تونال استفاده شده است.

سختی ورزش:

همانطور که در بالا ذکر شد، تمام تمرینات می تواند با افزایش سرعت حرکت با تلاطم آب پیشرفت کند. روشهای دیگر افزایش سختی شامل افزایش سطح زمین است. این امر می تواند به عنوان مثال با نگه داشتن چیزی در دست (مانند یک راکت) در هنگام حرکت در آب انجام شود.
شناور بودن آب می تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به حرکت و یا افزایش سختی ورزش استفاده شود. به عنوان مثال، هنگام ورزش شانه، آب می تواند برای کمک به بلند کردن دست به سمت بالا از طرف دیگر مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، در برابر هل دادن دست باز مقاومت خواهد کرد. این مقاومت را می توان با افزودن یک شناور به بازوی افزایش داد.

یک برنامه فیزیوتراپی طراحی شده توسط یک فیزیوتراپیست مناسب واجد شرایط باید صورت گیرد . این برنامه برای یک فرد باید برای به حداکثر رساندن عملکرد، که می تواند فیزیکی، فیزیولوژیکی و یا روانی اجتماعی باشد صورت گیرد. درمان باید توسط پرسنل آموزش دیده مناسب انجام شود.

 برخی از تجهیزات هیدروتراپی یا آب درمانی:

وان درمانی

وان گردابی اندام تحتانی :

 

وان حمام CO2 و آب نمک

وان حمام CO2 و آب نمک
یک وان طبی مدرن است که مخصوص CO2، آب نمک و دیگر آبهای سخت است.

 

وان حمام ماساژ درمانی و ریلکسیشن

 

امیدوارم از خواندن این مقاله رضایت کافی را داشته باشید ممنون از اینکه از وب سایت آلتین مد دیدن کردید شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به وب سایت آلتین مد سر بزنید و همچین میتوانید برای دیدن آخرین محصولات تولیدی شرکت آلتین مد در این سایت میتوانید به بخش فروشگاه بروید.در آخر این مقاله بسیار خرسند می شویم که مارا از نظرات خود بهرمند سازید

 

 

سوالی دارید ؟

نحوه خرید از آلتین مد

دسترسی سریع

از جشنوارهای ما با خبر شوید

[gravityform id="3" title="false" description="false"]

درباره آلتین مد

شرکت آلتون باخیش آذر (آلتین مد) طراح وسازنده انواع تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی وکاردرمانی وتجهیزات نگه داری از معلولین با بهره گیری از کادری متعهد  ومتخصص فعالیت خود را از سال 1391 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آغاز نموده است .در این راستا  با اخذ روشهای نوین طراحی و تولید اقدام به تامین نیازهای مشتریان در چهار چوب مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 13485  کرده و متعهد به حفظ اثر بخشی و کارایی این  سیستم از طریق بازنگری و بهبود مستمر بر کلیه  فرآیندهای مهندسی  ومدیریتی می باشد.

طراحی شده توسط تیم انفورماتیک لحظه